EDITORIAL

Travelling Natures' exhibition is the culmination of several residences conducted in France and in Indonesia by both artists Nékorimaté Lyn and John Paul Labro . This exhibition brings together a collection of works designed from elements collected on project territories and presents a series of films, especially made ​​Saint-Denis , in which participants are invited to engage as subjects of a collective portrait . Thus, to speak of the inhabitants of Saint-Denis is added that of the Indonesians Pentingsari , a volcanic village in the island of Java , and residents of Labège , rurban a city near Toulouse.

The cultural richness , complex and abundant of Travelling Natures is to thread the world of imagination , dreams and invited to immerse themselves in the construction of symbolic systems underlying representations of communities. The interactivity between these worlds are conceived by artists who give to be collected by the forms , videos, and especially by the Echoerrance sound installation that unfolds in the Carmelite Chapel Museum of Art and History of Saint-Denis .

Echoerrance reunites sound recordings whose origins are indicated by géospatialisation of sound in the exhibition space . These sound recordings are made of nightly dreams of stories and ambient sounds that unfold in layers with movements faculties adapted to the presence of visitors and its movements in space of the installation.

Thus Travelling Natures exhibition invites us to stroll where we sink more and more in the dark to confront us with the spatial dimension of sound tame and perception. This move allows us to switch from one to another cultural reality and through a temporal and spatial unit reduced the immensity of the imaginary territories and symbolization.

Both artists come from Ding collective world of video, music and performance. Their willingness to use either these practices led them to collaborate with Synesthesia and Benoît Courribet, musician and researcher in the laboratory * CICM, in seeking to find technical solutions to their artistic approach. In Saint-Denis, the developer Deneu Manuel reshuffles and increases Echoerrance device.

This innovative dimension committed to perceive the profound changes that transform our world. Ding does neither practical nor exoticism archaism nor nostalgia. The myths collected consciously or unconsciously are fully inserted in the contemporary world and help to develop it. The border issue recurs in the work of two artists who are experimenting with multiple ways permeability and blurring the notion has taken geographically and culturally.

Text by Synesthésie
* Computing Research Center and Music Creation.

Travelling Natures was developed with the assistance of: House Salvan (City Labège) Synesthesia (St-Denis), the General Council of Seine-St-Denis, Regional Delegations of Cultural Affairs of Seine-St-Denis and Aquitaine, HONFoundation (Indonesia), French Institute in Yogyakarta (Indonesia), French Institute, CNC & amp; Ministry of Culture, Regional Councils of Aquitaine and Midi-Pyrénées, House of Human Sciences (Paris Nord), Research Centre for Computers and Musical Creation, Fratellini Academy, Bel Ordinaire, Adarum

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Exhibition from the 6 of june to 28 of july 2014
Chapelle des Carmélites, Musée d'art et d'histoire
Saint-Denis, France
TRAVELLING NATURES # 3
EDITO

L’exposition Travelling Natures est l’aboutissement de plusieurs résidences menées en France et en Indonésie par les deux artistes Lyn Nékorimaté et Jean-Paul Labro. Cette exposition réunit un ensemble d’œuvres conçues à partir d’éléments récoltés sur les territoires du projet et présente une série de films, notamment réalisés à Saint-Denis, dans lesquels les participants sont invités à s’engager en tant que sujets d’un portrait collectif. Ainsi, à la parole des habitants de Saint-Denis vient s’ajouter celle des Indonésiens de Pentingsari, un village volcanique situé dans l’île de Java, et des habitants de Labège, une ville rurbaine près de Toulouse.

La richesse culturelle, complexe et foisonnante de Travelling Natures a pour fil rouge le monde de l’imaginaire, du rêve, et invite à s’immerger dans la construction de systèmes symboliques qui sous-tendent les représentations de communautés. Les interactivités entre ces mondes sont pensées par les artistes qui les donnent à percevoir par des formes, des vidéos et surtout par l’installation sonore Echoerrance qui se déploie dans la Chapelle des Carmélites du musée d’art et d’histoire de Saint-Denis.

Echoerrance réunit des captations sonores dont les origines sont indiquées par la géospatialisation du son dans l’espace d’exposition. Ces captations sonores sont constituées de récits de rêves nocturnes et de sons d’ambiance qui se déploient en nappes dotées de facultés de mouvements adaptés à la présence du visiteur et à ses déplacements dans l’espace de l’installation.

Ainsi l’exposition Travelling Natures nous invite à une déambulation où nous nous enfonçons de plus en plus dans l’obscurité pour nous confronter à la dimension spatiale du son et en apprivoiser la perception. Ce déplacement nous permet de commuter d’une réalité culturelle à une autre et de traverser dans une unité temporelle et spatiale réduite l’immensité des territoires de l’imaginaire et de la symbolisation.

Les deux artistes du collectif Ding viennent des univers de la vidéo, de la musique et de la performance. Leur volonté d’utiliser indifféremment ces pratiques les a conduits à une collaboration avec Synesthésie et Benoît Courribet, musicien et chercheur au laboratoire CICM*, pour trouver dans la recherche des solutions techniques à leur approche artistique. À Saint-Denis, c’est le développeur Manuel Deneu qui remanie et augmente le dispositif Echoerrance.

Cette dimension innovante engage à percevoir les changements profonds qui transforment notre vision du monde. Ding ne pratique ni l’exotisme ni l’archaïsme, ni la nostalgie. Les mythes recueillis de façon consciente ou inconsciente sont bien insérés dans le monde contemporain et contribuent à le faire évoluer. La question des frontières revient dans le travail des deux artistes qui expérimentent de multiples façons la perméabilité et le flou que cette notion a prise géographiquement et culturellement.

Texte par Synesthésie
* Centre de recherche Informatique et Création Musicale.

Travelling Natures a été développé avec le concours de : Maison Salvan (Ville de Labège), Synesthésie (St-Denis), Conseil Général de Seine- St-Denis, Délégations Régionales des Affaires Culturelles de Seine-St-Denis et d’Aquitaine, HONFoundation (Indonesia), Institut Français de Yogyakarta (Indonésie), Institut Français, CNC & Ministère de la Culture, Conseils Régionaux d’Aquitaine et de Midi-Pyrénées, Maison des Sciences de l’Homme (Paris Nord), Centre de Recherche Informatique et de Création Musicale, Académie Fratellini, le Bel Ordinaire, Adarum
Collectif DING et Manuel Deneu
Commissaire : Anne-Marie Morice (Synesthésie)
Vues de l'exposition
Images from the exhibition
Photos : Synesthésie, Ding
Photos : Synesthésie, Ding
PARTNERS
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CARTON D'INVITATION / INVITATION FLYER
VOIR / SEE the presentation of the exhibition on VIMEO